BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar
Közlekedésgazdasági Tanszék

H-1111 Budapest, Sztoczek József utca 2. St. épület 412. - Tel:(36-1) 463-1008, Fax:(36-1) 463-3267
E-mail: office@kgazd.bme.hu Skype: kgazd.bme.hu
 Create an AccountHome | Your Account | WIKI | LotusMail | WebMail  

Nyelvek
Válassz nyelvet:

English Hungarian

Főmenü
· Főoldal
· Magunkról
· Archívum
· Hallgatóknak
· Kutatás
· Tanszéki munkatársak
· Személyes adataid
· Keresés
· Linkek

  
Publikáció: Jegy nélküli repülés
Ideje: 2005.05.11. 12:32
Kategória: Dr.Legeza Enikő
Dr.Legeza Enikő

1.A repülőjegy jellemzői

     Mi is tulajdonképpen a repülőjegy? Annak bizonyítéka, hogy fizetett az utas, joga van a repüléshez, az ülések disztribúciójának bizonyítéka. Bárhogy is definiáljuk, a jegy egy pénzügyi dokumentum. Viszont nem számla, nem helyfoglalás, nem beszálló kártya, nem útiprogram, és még nem bizonyítéka az utazásnak.  Ez előre kifizetése a későbbiekben bekövetkező repülésnek...



 Tulajdonképpen sajátságos jegy, mert a többi fajta jegyeknek korlátozott az időbeli fölhasználási lehetősége, többnyire egyetlen kötött eseményre szól és általában nem téríthető vissza. Gondoljunk csak a mozijegyre, még az ülésszám is rajta van.
 Az utazási jegy valószínűleg a Vadnyugatról származik, ahol nagy távolságokra nem  akartak sok pénzt magukkal vinni az utazók. Aztán több lehetőséget is adott a jegy, lehetett esetleg későbbi útra fölhasználni, netán visszatéríttetni. Az előre váltott jegy csökkentette az utazás előtti sorbanállást de a vonat személyzetét is a rövid ellenőrzés révén.
 A repülőjegy több-kevesebb kötöttséggel kerül kibocsátásra és az utashoz jutásának módja és ideje jelentős fejlődésen ment keresztül  az utóbbi időkben. A forgalom egyre nő, a hirtelen felmerülő utazási szükséglet ezen belül még erőteljesebben. A légitársaságok városi irodái kevés számban és limitált időtartamban vannak nyitva, ezért a disztribúcióba bevonták az utazási irodákat is. Nagy cégekhez kihelyeztek képviselőt, akinek jegynyomtatási lehetősége is volt.
 A jegyet nem kézzel írták, géppel nyomtatták, sőt a nemzetközi számítógépes helyfoglalási rendszer  (CRS = Computer Reservation System), illetve globális elosztási rendszer (GDS = Global Distribution System) segítségével gyakorlatilag bármelyik társaság bármelyik járatára lehet helyet foglalni, árakról tájékozódni akkor is, ha az utazásba több légitársaság is bekapcsolódik.
 De a jegynek fizikai módon még mindig el kell jutnia az utashoz!
A jegy egyik másolata a kibocsátónál marad, a másik megy a Bank Settlement Plans (BSP) intézményekhez (országok vagy régiók szerint több van ilyen), amelyek a „leutazott” jegy árát szétosztják az illetékes légitársaság/oknak, értékesítő irodáknak, stb. . Az USA-ban az ilyen intézmény neve ARC (Airline Reporting Corporation).
 A „gate”-nél leválasztott coupon megy egy „data entry center”-nek nevezett computerbe, onnan a légitársaság bevételi osztályára továbbítják.
 A rendszerben több helyen van papír-computer-papír kapcsolat. Minden egyes dokumentum kitöltésének, kibocsátási időpontjának egyezni kell a fönt említett összes helyen. Ez így hosszadalmas, papír- és munkaerő igényes.

2.A forgalom növekedése

 A bankok példáját követve, ahol napi milliárdos tranzakció bonyolódik pénz és papír mozgása nélkül elektronikus úton (EDI = Electronic Data Interchange), a légiközlekedés is váltani akart, hiszen a jegy pénzügyi dokumentum.
 Az ötvenes években a légitársaságok olyan növekvő forgalommal álltak szemben, hogy tenni kellett valamit a folyamat meggyorsításáért. Először az American Airlines (majd a United Airlines követte) épitette ki a saját CRS rendszerét (SABRE,The SABRE Group, GDS). Ez versenyelőnyt jelentett a többi légitársasággal szemben. Az információs technológia tömegek kezébe került, országhatárok nem jelentettek akadályt.
 A CRS-ek révén az ülés az ára, az alternatív útvonal lehetőség információja elérhetővé vált. A légitársaságok „marketing karja” ezáltal meghosszabbodott.
 A jegyet értékesítő (többnyire utazási iroda) saját PC-je helyfoglaló terminállá vált. 1988-ban a CompUCheck és AQUA Software olyan robot software-t fejlesztettek ki, amely megkeresi az aktuális alacsonyabb árakat.
 Az ipar 20-30 év alatt mini- és microcomputereket vezetett be, aközben a légiközlekedésben maradtak a nagy centralizált rendszerek, ami azonban a helyfoglalási díjakat állandóan emelte. Az utas így még mindig az utazási iroda pultja előtt kényszerült érdeklődni és hallgatni az ügyintéző információ értelmezését. A pontról-pontra repülő alacsony költségű légitársaságok csekély jutalmat fizettek, ezért az utazási irodák nem kívánták értékesíteni az ő terméküket.
A közelmúltban  a jegyek több mint 80 %-át utazási irodák értékesítették, ők értik a „nyelvet” és jegynyomtatási joguk van.
 A GDS helyfoglalás időigényes. Egy tipikus utazási iroda költségeinek 45-55 %-a bérköltség. A jegynek megvan a saját procedúrája. 1991-ben a Southwest Airlines és a Morris Airlines bevezette az AutoBook software-t, amelynél robot végezte a helyfoglalást, de az ügyfelek 50 %-a inkább telefonon érdeklődött, mivel kiegészítő információkra is szüksége volt. 1995-től csatlakoztak a GDS-hez, de a Southwest továbbra is használta az AutoBook-ot az ügynökök között, a Morris pedig a charter üzletére kifejlesztett egy saját CRS –t. 1992-ben Morris átalakította a computer rendszerét  jegynyomtatásra és vonalkód leolvasásra alkalmassá téve. Az ötlet előnyösnek tünt, de a vonalkód leolvasó megbízhatatlannak bizonyult. 1992 végén elhatározta a Morris cég, hogy az utazást jegy nélkülivé teszi 1993 első negyedétől. Előtte a jegyek 64 %-át adta el utazási ügynök, utána már csak a 33 %-át. Az egyszerűség és kényelem hatott.
 A ValueJet 1993-ban alakult rögtön jegy nélküli utazást bevezetve. A saját fejlesztésű CMSSolutions of Fresno, California integrált információs rendszer volt (kabin személyzet, repülés üzem, bevétel ellenőrzés, stb.). A cég úgy véli, hogy évi 2 millió dollárt takarít meg, ami 10 %.
 1994-ben a Southwest megvette a Morrist. Először nem, de aztán jegy nélkül repült (Apollo/Galileo és System One), és a Southwest lett az első nagy légi szállító jegy nélkül. A helyfoglalásnál a SABRE tulajdonban lévő SAAS rendszert használta, a jegy nélküli bevétel kontrolljához pedig a Morris rendszerét.
 Nyilvánvalóvá vált, hogy a két rendszert egyesíteni kell. Becslések szerint a Southwest utasainak 50 %-a már jegy nélkül utazott a bevezetést követő 1 év után az értékesítési piacot lépésről-lépésre meghódítva.
 A Southwest és a Morris is elfogadta az utazási ügynökségek által értékesített jegyet továbbra is és fizetett jutalékot.
 A nyugati parton  É-D folyosón a Southwest agresszív jegy nélküli áttörése fölélénkítette a versenyt. A United által üzemeltetett shuttle ott hátrányba került. A United Airlines ezen a folyosón bevezetett elektronikus megoldást tesztként használta, hogy utána a vonalain általánossá tegye. Így a UA lett az első a világ nagy légitársaságai közül az elektronikus jegy ügyében.
 Aztán a Delta és Lufthansa „plastic smart-card” típusú megoldást vezetett be.
A Continental és az America West a terminálokra EZ -Ticket kioszkokat telepített, az EDS termékét. Az EZ-Ticket beszálló kártyát ad ki a repülőtéren az ügyfél bankkártyás fizetésére.
 Aztán az American Airlines következett a saját fejlesztésével. 1994 novemberében Singapore-ban azt jósolták , hogy 5 éven belül 50 %-nál többen utaznak jegy nélkül világszerte, sőt egyes hangok nagyobb százalékot is becsültek.
De jelenleg is háromféle megoldás van:
- nyomtatott jegy ellenőrző szelvénnyel (ehhez a jegyhez fizikailag hozzá kell jutni az értékesítőnél)
- plasztik kártya (előre fizetni és a kártyát kézhez kell venni a repülőtéren indulás előtt)
- EZ-Ticket kioszk csak a repülőtéren ( a hitelkártya függvénye)
Bár szó van  a légiközlekedési vállalatok rendszereinek egységesítéséről, egyelőre ez nem ment végbe.
Egy új rendszer bevezetése akkor gyors és sikeres, ha mindkét oldalon előnyös.

3.Dokumentummal vagy anélkül
    
     A jegy financiális eszköz, a városban vagy a  repülőtéren kapható. Az első lépés az volt, hogy az ügynökségek vitték fizikailag közel az utasokhoz a jegyet. Most már nem kell érte menni, a jegy jöhet postán, faxon a kinyomtatott itinerary, a megerősítési szám vagy számla. Az adatok úgyis rajta vannak a computeren. A gate-nál nyomtathatnak beszálló kártyát.
      A Warsaw Convention által megkövetelt jegy tehát már nem szükséges mint fizetési bizonyíték. A lényeg, hogy az adatok hozzáférhetők legyenek. Az utazási szektorban sok nagy vállalat invesztált az ETDN (Electronic Ticket Delivery Network) létrehozásába.
    
4.Emberrel kontra ember nélkül

 A memóriáját computer helyettesíti, a telefont robot is megválaszolhatja, az email-en történő helyfoglalás az ügynökséget zárja ki.
 Tulajdonképpen az ember-ember kapcsolat bizonyult a hatékony kommunikáció szűk keresztmetszetének (személyes vagy telefonos fölkeresés).  A technológiai kommunikáció a saját ügyintézést könnyebbé teszi. Ennek a pardigmának az ügynök lesz az áldozata. Egyszerűbb és rövidebb helyet foglalni email-en, on-line kapcsolatban mint egy ügynöknél. A  jegy kiszállítási folyamata sem hatékony (borítékba helyezni, regisztrálni, ellenőrízni, stb.). Tévedések lehetősége költségnövelő. Ezentúl papírmunka sem kell, idővel is lehet mindkét oldalon takarékoskodni.

5.Megnövekedett lehetőségek

 Korábban a jegy az utas kezéhez kellett hogy jusson legkésőbb a beszállási kapu elé (vagy a check-in pulthoz). Ma már a repülőtér felé vezetve telefonon lehet a legközelebbi járatra helyet foglalni, a hitelkártyán ez akkor lesz regisztrálva, ha az utas a fedélzetre lép.

6.Alternatív döntési csatornák

 Az előbb említett autóból történő helyfoglalás a hagyományos értékesítési csatornákat veszélyezteti, de van úgy, hogy az utasnak több információra van szüksége. Ezt helyettesíti a gépi hang válasza, a TV-n vagy computer-en keresztül történő interaktív diskurzus.

7.A pénz helyesebb fölhasználása

 Nem kell előre hosszan lekötni a pénzt, „last minute” vásárlás is lehetséges. Az előre fizetésre a légitársaság  kamatot is ad(hat).
A rövidebb beszállási idő miatt (szabad ülésrend), egy 120 üléses gépnél a szokásos 40 perces beszálláshoz képest akár 30 perc is elegendő, és élőmunka is megtakarítható a kapunál, de a számviteli osztályon is.
 Röviden emlékezve arra, mekkora utat tesz meg a jegy ellenőrző szelvénye, hogy újból computerre vigyék a rajta szereplő adatokat, és ezeknek az adatoknak egyezniük kell a jegy vásárlásakor betáplált adatokkal. Pedig tudható, hogy minél több az emberi beavatkozás a folyamat során, annál nagyobb a valószínűsége a tévesztésnek. Jegy nélküli utazásnál a helyfoglaláskor beadott adatok maradnak végig, egészen a bevétel összegyűjtéséig.
 A légitársaságot megillető pénz sokat időzik más intézményekben (ARC,BSP, hitelkártya cég, jegykonszolidátor, tour operator, stb.), sőt esetleg az egyik légitársaságnál, pedig az az összeg a másiknak jár amiatt, hogy a jegy interline vagy pedig amiatt, hogy az ügyfél változtatott az eredeti utazásán. A pénzügyi adatok automatikus földolgozása kétségtelenül gyorsabb mint a humán földolgozás.
Vannak olyan utazási irodák, amelyek csak online helyfoglalást tesznek lehetővé (pl. Travelocity, Expedia). A cash hamarabb megérkezik. A szezonalitás miatt a 2-3 napon belül bejövő készpénz még a banki lekötést is megengedi.
 A bankszféra jól mutatja, hogy a pénzügyi információk is pontosan kezelhetők computerrel.
 A törlés, visszatérítés végrehajtása egyszerűsödik. A légitársaságok közötti pénzelszámolást végzők (ARC, BSP vagy IATA Clearing House) is megkerülhetők lennének. Könnyebbedik  a közvetlen árusítás és a privát árképzés, ez esetben ugyanis lehet alkudni az elektronikus kapcsolat másik végén árusító személlyel.

8.A légitársaságnál jelentkező pozitívumok:

- a disztribúciós költségek csökkentése
- közvetítők csökkentése, illetve kihagyása
- tökéletesített marketing
- világot átfogó disztribúció
- nagyarányú ügyfélkapcsolat
- új piac/ok létrehozása
- dinamikus árképzés
- bevétel generálás kereszt értékesítésen keresztül
- megjavított cash-flow
- költségcsökkentés egyéb területeken is
- gyorsabb fedélzetre jutás
- a redundáns adatbevitel megszűntetése
- gyorsabb bevétel feldolgozás
- csökkentett alkalmazotti létszám
- a lemondás miatti visszatérítés szükségtelenné válása

 A repülőtéren is kevesebb alkalmazott szükséges, 3 adatfölvivőt kiválthat egy programozó. A gate-eknél nem kell ügyintéző, idejét jegyárusításra fordíthatja ílymódon biztosítva a nagyobb férőhely foglaltságot. A termelékenység növelhető. Ezek a pozitív hatások nagyobb mértékben az átmeneti időszakban jelentkeznek.
 A jegy árából sokan részesed(het)nek (CRS, ügynökség, tour operator, consolidator stb.). Nem lesz mindegyikre szükség, sőt.
 A közvetítő(k) kiszűrése jól látható törekvése az iparágnak. Új értékesítési csatornákat keresnek (közvetlen hozzáférés, CD-ROM direct mail túracsomagot ajánlva, Internet, hangvezérlésű menűrendszer, interactive TV, stb.).
 Tehát nem csupán repülést, hanem package tour-t is lehet ílymódon értékesíteni. A konszolidátorok/nagykereskedők szerepe megnőtt. A vállalatoknál maga az ügyfél intézheti ügyeit, nem kell nemzetközi osztály.
 Az ügynökségek konzultálni, tanácsot adni fognak, ők válnak konszolidátorokká. A jutalékból elmaradt bevételt profilváltással kompenzálják.

9.Előnyök az ügyfél számára:

- könnyebb/olcsóbb internet hozzáférés
- lehetőség a gyors optimális döntésre
- kényelmes módosítási lehetőség
- az utánajárás elmaradása
- az informatika növekvő szerepe
- az üzleti folyamat új módjainak adoptálása akár munkahelyen, akár otthon

10.Alacsony költségű légitársaságok:

 A „Point to Point” mint új termék is okozott új jelenségeket. Az alacsony költségű (Low Cost Airlines) légitársaságok csak Point to Point repülést kínálnak alacsony áron, amihez viszont alacsony költséget kell produkálniuk. A hagyományos repüléshez a múltban a hagyományos utas értéknövelő (value added) szolgáltatásokat is kívánt (kiválasztott légitársaság, kiválasztott repülőtér, foglalt ülés, jegy, információk csatlakozásról, útiokmányok, kiterjesztett poggyászkezelés, stb.). Az utas tudja hová akar repülni és mikor. A Point to Point légiszállítók versenytársa nem a hagyományos légitársaság, hanem a személyautó. Az ár oly módon képzendő, hogy versenyképes legyen az autós eljutáshoz (beleértve a megállásokat, étkezéseket, esetleges szállítást) viszonyítva.
 Hol tud az alacsony költségű légitársaság takarékoskodni? A plusz szolgáltatások nagy részét elhagyja (ülésfoglalás elhagyása, szerény catering, interline kapcsolat kizárása, kisforgalmú repülőterek használata, egyszerű telefonos, később computeres jegyrendelés). Ehhez még az is hozzájárult, hogy a kis jutalék miatt a jegyirodák büntették a Southwest alacsony költségű légitársaságot, nem értékesítették üléseit. Így aztán a Southwest Airlines sűrgősen megvette a Morris Air Ticketless rendszerét.

11.Új igények az értékesítésben

 A jelenlegi CRS/GDS rendszerek adatszerű információkonn alapulók, pedig a modern üzlet a fogyasztói társadalom elvárásai és igényei által vezérelt. Eddig a "sales and lift" (eladás és annak növelése) voltak az érvényes mérési kritériumok. Ma hozzá kell tenni a "ki, miért, hogyan, hol kérdéseket is, amelyek a vásárló döntési folyamatának elemei.
 A vezető marketing vállalatok egyre inkább növelik annak lehetőségét, hogy a vásárlás helyszínén hozzák létre az ügyfél igényeinek megfelelő szolgáltatást.
Például az ügyfél kívánsága az, hogy kényelmes legyen  a döntés és a vásárlás, jöjjön helyébe a lehetőség.
 A személygépkocsi dealerek ma már inkább bevásárló központban árusítanak együtt mint egymástól függetlenül. A többi kereskedők is szinte naprakészen igazodnak rendelésük összeállításánál a legfrissebb igényekhez, és a fizetést elektronikus vagy közvetlen hitelkártyákkal bonyolítják.
 Rendelések humán tényező beavatkozása nélkül is végrehajthatók, és a készlet minimális lehet. Mindenesetre az ügyfelek az értékesítési csatornák többféleségét kívánják. Például egy olyan vállalatnál, ahonnan gyakran utaznak, és magas az email-kultúra, az utazók bizonyára sajátmaguk szolgálják ki magukat. Egy család áttanulmányozva az ajánlatot CD-ROM-on, talán hamarabb is elutazik a tervezettnél, vagy az interaktív TV-ről választ egy jó ajánlatot. Aki viszont hanggal szeret kommunikálni, az a hangvezérlésű menűrendszer megoldását választja.
 Az alternatív vásárlások a meglévő hálózatokon bonyolódnak mint a telefon, TV, kereskedelmi adat kommunikáció, elektronikus bankhálózat. A telefon és a TV már régen betört a háztartásokba. Nem ilyen jó a helyzet a számítógépekkel. Sok jártas ügyfél az Internet Super Highway-t használja (nagysebességű Internet kapcsolat). A törzsutasok és üzleti utasok használják előszeretettel az internetet. Az Internet jelenlegi struktúrája nehézkes, néha lassú. Változnia kell olyan irányban, hogy az ügyfél közvetlen kapcsolatba kerüljön az eladóval. Az otthon megnézhető CD-ROM-ok lehetővé teszik az integrált elektronikus kereskedelmet a szabadidős utazó és az ajánlattevő között. A banki hálózat egy "alvó" disztribúciós alternatíva. Az ATM-eken lehetne helyet foglalni és a pénzt átutalni. A hálózat kiépült bizonyítva alkalmasságát az e-kereskedelemre. Az árusító képességét kellene még teljessé tenni. Az EDS a legnagyobb hálózat.
A banki intézmények azonban néha konzervatívak.

Összefoglalva:

Hamarosan széleskörűvé válik az a gyakorlat, hogy például egy üzletember vagy titkársága New Yorkban ülve egyetlen légi utazási vagy utazási iroda website-ját használva, képes lesz az alábbiakat rendelni:
- repülőjegyet Párizsba
- bérelt autót a párizsi repülőtérre
- 3 éjszakát a szokásos hoteljében
- Jegyet az Operaházba
- Hétvégére vidéki szállodát
Ahogy az indulási repülőtérre ér, az elektronikus jegykiadó gép kinyomtatja a beszálló kártyáját, részletes utitervét és egyéb foglalásait. Ha törzsutas, akkor a légitársaság már tudja, hogy dohányzik-e. A foglalások ennek ismeretében automatikusan történnek. De az operajegynél is figyelembe veszik az utas szokásos preferációját. Neki csak az a dolga, hogy a hitelkártyáját vagy a törzsutas kártyáját  végighúzza az automatán.
Megérkezvén a célállomásra, egy speciális automatán megerősíti a gépkocsi bérlést a személyének azonosításával. Ha párizsi tartózkodása során az eredeti útiprogramját meg akarja változtatni, erőlködés nélkül teheti úgy, hogy palmTop computerén bejelentkezik a légitársaság website-jára. Hazatérve az összes kiadás automatikusan megy a vállalatához.
 A szabadidős utasnak más kívánságai is lehetnek. Például a legolcsóbb eljutást keresi.  Mindez lehetséges az információs technológia fejlődésével és az internettel. Ez a dolgok könnyebbik része. Az elektronikus kereskedelem ennél több, az eladó és vevő közötti viszony alapvető megváltozását jelenti.
 A teljes üzleti folyamat transzformálódik. Nem minden változás előnyös a légitársaság számára, meg kell érteni a változások alapvető természetét, hogy a buktatók elkerülhetők legyenek és maximálni az előnyöket, amelyeket az elektronikus kereskedelem hozhat. Ez a kihívás.
 A légiközlekedési iparágban az üzleti prioritások változtak. A 90-es évek első feléig a költségcsökkentés és pénzügyi átstrukturálás volt előtérben. Később a deregulált környezetben a szövetségek létrehozása lett fontos. Az ügyfél király lett.
 A milleneum tájékára az ügyfél korszerűbb és teljeskörű kiszolgálása került fókuszba.
Az információs technológia fejlődésével sokat lehet tenni a marketing és disztribúció területén egyaránt.
 A FedEx mint integrált cargo szállító volt az úttörő. Először egy teljes computerizált követési rendszert fejlesztett ki a kiscsomag szállításra, aztán 1994-től a website-ján az ügyfelek korlátozás nélkül rendelhettek és fizethettek is.
A menetrend szerinti légitársaságok csak később, 1-2 év múlva követték. Az alacsony költségű légitársaságok lehetőségeket láttak benne költségeik további csökkentésére.
Két fő tényező hat: az olcsóbb ezáltal elérhetőbb PC-k növekvő száma és a fiatalok készsége az elektronikus kereskedelemre. Az egyik hajtóerő a disztribúciós költségek csökkentése, amelyek 17-18 %-át is kitehetik a teljes működési költségnek. A másik a közvetítők csökkentése vagy kiszűrése, az utas már maga is eldönti, melyik légitársasággal utazzon. Az elektronika megnövekedett piaci erőt kölcsönöz a légitársaságoknak.
Az internet hatékonyabb, mert az ügyféllel láttatja a lehetőségeket. A képernyőn van a menetrend az árral együtt, a repülőtér- a célállomás képei, filmjei. A hotelszoba berendezése, a repülőgép üléseinek konfigurációja. Megválaszthatja az ülését az ablakhoz vagy a kijárathoz stb. közel. És mivel a jegyen kívül eddig sem volt egyéb fizikai szállítandó, ezentúl pedig az majd az indulás előtt helyben lesz kinyomtatva, a légi utazás különösképpen alkalmas az e-kereskedelemre.
 Az árengedmények azonnal publikálva lesznek. Azonnal lehet foglalni, mert sokszor az engedmény határidőhöz kötött.
Még fennálló problémák és fékezőerők a légi e-kereskedelem kiszélesedésében:
- nincs elég computer a háztartásokban, nem minden potenciális utazó tudja   kezelni.
     -még mindig van félelem a hitelkártyával történő visszaélésekkel kapcsolatosan
     - nem minden computer ügyfél központú, néha lassú is.
- az internetes vásárlással nincs elég tapasztalat.
- nyitott piac, a kínálatok nem csak az ügyfél, de a konkurencia számára is elérhetők.
- a piac aukciós piaccá válik, aminek következtében az árak esnek.

Irodalom:

1.Rigas Doganis:The Airline Business in the Twenty-first Century.
Routledge,2001.

2.Günter Knieps: Wettbewerb in Netzen
B.Mohr (Paul Sibbeck) Tübingen. 1996.

3.Dr.Legeza Enikő: A légi közlekedés forgalmi és kereskedelmi liberalizációjának hatásai az USA példáján. Közlekedéstudományi Szemle, 2000. 9. szám p.325-332.

4.Michael Zea: Innovative Distribution Channel Management for Airlines.
Handbook of Airline  Marketing, McGraw-Hill, 1998. p.471-476.

5.Kővári Botond – Mészáros Ferenc:
Szállítmányozási logisztika támogatása telematikai alkalmazásokkal.
Logisztikai Évkönyv,2003, p. 81-88
6.Richard Eastman: Ticketless Travel.
Handbook of Airline Economics, McGraw-Hill, 1995.p.645-664.

7.Dr.Tobias Farny-Thomas Döring: Active Sales Channel Management- From Competition to Cooperation.
Handbook of Airline  Marketing, McGraw-Hill,  1998, p.477-486.

Abstract:

A szerző bemutatja, hogy a növekvő légi utasforgalomban a döntést és az utazási dokumentumhoz jutást  hogyan könnyíti meg az e-kereskedelem, ami egyre inkább teret hódít. Mind a légiközlekedési vállalatnak, mind az utasnak idő- és ezzel együtt költségmegtakarítást jelent.


 
Beállítások

 Nyomtatható változat Nyomtatható változat

 Küldd el levélben! Küldd el levélben!


Minden hozzászólás a szerzők tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj!

Minden jog fenntartva ©
Ez a weboldal a PHP-Nuke Web portál rendszer segítségével jött létre, mely a GNU/GPl licensze alatt áll.
A portált továbbfejlesztette: HA5ABE webmaster@kgazd.bme.hu
PHP-Nuke

Oldal generálás: 0.103 másodperc